
Uppsägningsbrev

Uppsägningsbrev är ett dokument som man skriver för att meddela att ett anställningsavtal ska upphöra. Det används ofta för att förtydliga att man väljer att avsluta tjänsten men även för att garantera att man verkligen kan gå ifrån tjänsten efter anställningsavtalets uppsägningstid.
Gör så här
Börja gärna uppsägningsbrevet med att tacka för tiden på företaget, finns det personer som man tycker extra mycket om kan man självklart tacka de. Det är viktigt att man är professionell och inte skriver något negativt om någon eller företaget i sig. Detta förenklar om man ska lämna chef eller någon person på företaget som referens eller om man väljer att återvända.
I nästa paragraf skriver man att man härmed säger upp sin tjänst och meddelar X antal dagar före, där X är uppsägningstidens dagar räknat från den dagen man lämnar in uppsägningsbrevet. Uppsägningstiden står nästan alltid i anställningsavtalet. Står den inte där så kan man fråga sin närmaste chef eller någon annan på företaget.
Som avslut kan man skriva ytterligare något positivt om företaget och önska de lycka. Skriv sedan på pappret tillsammans med dagens datum och lämna in.
Tips & Tricks
Vill man vara extra säker på att företaget tar hänsyn till uppsägningsbrevet kan man skriva ut två kopior, där chefen skriver på ett som man sedan tar och sparar.
Ett uppsägningsbrev är inte alltid nödvändigt men aldrig fel. Har man väldigt gott förtroende för sin chef kan man ta chefen åt sidan och meddela att man vill sluta.