Arbetsgivarintyg
Arbetsgivarintyg är papper som bevisar att du har varit anställd på ett jobb. Arbetsgivarintyg krävs att du skickar in när du ansöker om arbetslöshetsersättning via A-kassan.
Gör så här
Blanketter för arbetsgivarintyg hittar du hos ditt fack. Antingen ringer du dem och ber dem skicka hem papper till dig eller så går in på deras hemsida och skriver ut blanketter.
Om du inte får tag i blanketter ifrån ditt fack så erbjuder Arbetslöshetskassornas samorganisation en blankett som godkänns av samtliga a-kassor.
Efter du har fått blanketterna måste din tidigare arbetsgivare fylla i dem för att de ska vara giltiga.
Var noga med att läsa igenom allting som fylls i så att det stämmer. Se till att punkter så som hur uppsägningen gick till stämmer. Om det står att du sa upp dig men egentligen blev du uppsagd kan detta påverka din ansökan om arbetslöshetsersättning negativt och kanske ge avslag.
Tips & Tricks
Be gärna om ett arbetsgivarintyg av din arbetsgivare när du slutar på ett jobb, det är lättare att ha ett liggandes än att be sin gamla arbetsgivare om ett.
Kom ihåg att dubbelchecka intyget, till exempel provisionslön och rörliga tillägg står nedskrivna under ”komplettering till arbetsgivarintyg” om du har haft det.
Spara gärna arbetsgivarintyget i en pärm med andra viktiga dokument som anställningsbevis och kontrakt, vilket gör att du enkelt hittar den igen.